Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012

Το λαθρεμπόριο καυσίμων και η μυστηριώδης εξαφάνιση του συστήματος “'Ηφαιστος”.



Το πετρέλαιο θέρμανσης εδώ και χρόνια πωλείται φθηνότερα από τα άλλα είδη, για αυτό έχει χρησιμοποιηθεί αρκετές φορές για άλλες χρήσεις, οι οποίες έχουν υψηλότερο φόρο. 'Εχει υπολογισθεί ότι το ποσό που φεύγει μέσω της λαθρεμπορίας από τα ταμεία του κράτους είναι περίπου μισό δισεκατομμύριο το χρόνο. Προκειμένου να καταπολεμηθεί το φαινόμενο πρωτοεφαρμόστηκε το 2008 το σύστημα «Ήφαιστος» με το οποίο οι πρατηριούχοι που πούλαγαν πετρέλαιο, το αγόραζαν ακριβά και το έδιναν φθηνά. Για να πάρουν τα λεφτά τους πίσω έπρεπε να καταχωρήσουν ηλεκτρονικά όλες τις συναλλαγές τους. Επειδή είχαν κίνητρο μεγάλο να πάρουν τα χρήματά τους το νωρίτερο δυνατόν, μέσα σε 48 ώρες, τα καταχωρούσαν το ίδιο βράδυ και έπαιρναν την επιστροφή του φόρου.
Από το 2008 που ξεκίνησε το σύστημα, η εταιρεία που το διαχειριζόταν έβγαζε συνεχώς περιπτώσεις οι οποίες άξιζαν τον κόπο να διερευνηθούν... Π.χ. το λεγόμενο exception report ανέφερε ότι έκανε εντύπωση διότι δεν ταίριαζε με το σύστημα. Υπήρχαν ταυτόχρονα τα λεγόμενα velocity check που σχετιζόταν με την αξιοπιστία των δρομολογίων. Δηλαδή ένα φορτηγό δε μπορούσε να παραδώσει μέσα σε 10 λεπτά, σε δυο σημεία της πόλης εκ διαμέτρου αντίθετα. Ανάλογα με την ώρα που κοβόταν το τιμολόγιο φαινόταν η πορεία διακίνησής. Συνάμα μπορούσαν να ελεγχθούν οι ποσότητες που διακινούνταν.
H Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του ΥΠΟΙΚ είχε κάνει μια πολύ καλή παρέμβαση στο σύστημα «Ήφαιστος»: εάν ο πρατηριούχος είχε δοσοληψίες με την εφορία και χρωστούσε, τότε δε μπορούσε να τα παρακρατήσει από την επιστροφή, αλλά τον υποχρέωνε πρώτα απ’ όλα να τακτοποιήσει τις εκκρεμότητές του για να πάρει πίσω τα χρήματά του. Αυτό ήταν ένα από τα ζητήματα, από τα οποία οι πονηροί από τους πρατηριούχους κατάλαβαν ότι άρχιζε να σφίγγει ο κλοιός γύρω από αυτούς και γι’ αυτό μερικοί επέμεναν στην ουσιαστική κατάργηση του «Ήφαιστος». Ένα άλλο σημείο από το οποίο έβγαλε λεφτά το κράτος και σε διάστημα δυο ετών άλλαξε τρεις φορές την τιμή του πετρελαίου, είναι ότι γινόταν επανεκτελωνισμός. Εφόσον ήταν γνωστές οι ποσότητες, δε μπορούσε το πετρέλαιο που είχε αγοραστεί με χαμηλότερο φόρο να το πουλήσουν ακριβά. Έτσι το κράτος έπαιρνε ξανά φόρο. Το κράτος έβγαλε περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ μόνο από αυτή την επαναφορολόγηση.
Τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του συστήματος, το 2008, η μείωση του πετρελαίου θέρμανσης ήταν 16%, περίπου 500.000 τόνοι. Το σύστημα δούλεψε δυο χρόνια ουσιαστικά, το 2008 και το 2009. Από το 2011 κατάργησαν την υποχρέωση των πρατηριούχων να αγοράζουν ακριβά.
Με την κίνηση αυτή έχασαν οι πρατηριούχοι κάθε κίνητρο να υποβάλλουν τα στοιχεία τους ηλεκτρονικά και γι’ αυτό 3.500 δεν υπέβαλλαν τα χαρτιά τους. Ουσιαστικά πέθανε το σύστημα «Ήφαιστος» το οποίο μάζευε πολύτιμα στοιχεία. Όταν το κράτος δεν έχει τέτοια στοιχεία, ανοίγει ένα παράθυρο για λαθρεμπορία. Μπορεί κάποιος να πάρει λαθραίο πετρέλαιο και να το πουλήσει, γιατί δεν υπάρχει εικόνα για το τι έχει η αποθήκη του. Η επόμενη φάση του «Ήφαιστος» θα ήταν να παρακολουθεί τις κινήσεις των διυλιστηρίων γεγονός που θα έκλεινε το κύκλωμα πλήρως.
Ένα άλλο απλό πράγμα που έχει γίνει και πάλι αποσύρθηκε ήταν η διάταξη που απαγορεύει τα λευκά φορτηγά». Δηλαδή τα φορτηγά τα οποία παραδίδουν καύσιμο. Οποιοδήποτε καύσιμο έπρεπε να φέρει όνομα εταιρείας. Αυτός ο νόμος είχε ψηφιστεί το 2004 και καταργήθηκε το 2007.
Επίσης πολλές φορές προτάθηκε η αντιγραφή ενός συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια, από μια άλλη χώρα. Δυστυχώς όμως, με διάφορα γελοία προσχήματα και πιέσεις καταφέρνουν διάφορες πλευρές να αναστέλλουν μια τέτοια κίνηση.
Η φοροδιαφυγή στον τομέα των καυσίμων συνεχίζει ανενόχλητη λοιπόν και αυτή την τρύπα του μισού δις ετησίως “μας καλεί η τρόικα” να την καλύψουμε από αλλού....  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου